Pagina's

Friday, November 1, 2013

Bangkok baby


En daar was ik dan, in Bangkok! Eenmaal aangekomen op het vliegveld kon ik twee dingen doen (misschien meer maar ok) de trein/metro nemen en daarna een taxi of gewoon een taxi. Aangezien ik ondertussen al meer dan 24 uur aan het reizen was besloot ik dat het echte avontuur wel wat later mocht beginnen, ik nam de taxi. Deze bracht me naar mijn hostel en onderweg zag ik het vertrouwde Azië. Want hoewel ik nooit in Thailand geweest ben, doet het me toch wel een beetje aan de Filipijnen denken en dat voelt gewoon als thuiskomen. Het was nog ochtend en ik was aardig gesloopt, m'n hostel kamer mocht ik helaas nog niet in. Douchen zat er dus ook niet in, hier was ik wel aan toe, maargoed. Ik besloot maar te gaan ontbijten en terwijl ik op mijn ontbijt aan het wachten was begonnen er gelukkig al meteen mensen tegen met te kletsen. Omdat ik op het vliegveld van Rusland zo lang niks te doen had heb ik daar mijn route voor Vietnam en Cambodja uitgestippeld, maaaaaar... Die van Thailand dus nog niet. Eenmaal in Bangkok wist ik dus helemaal niet wat ik wilde doen. Gelukkig had een jongen (man) waarmee ik aan het kletsen was wel genoeg ideeën, dus besloot ik maar met hem de stad te gaan verkennen. Uiteindelijk heb ik m'n spullen in het hostel gelaten en ben ik met (mn eerste) tuktuk,die me overigens wilde oplichten maar daar was ik te slim voor, naar drie tempels geweest. Wat phra kaew, Wat arun en nog een kleine die vlakbij m'n hostel was. Omdat er afgelopen week een monnik overleden was waren er speciale diensten waar mensen voor naar de tempels kwamen, extra druk dus. Iedereen was in het zwart gekleed, nu is mijn halve garderobe zwart dus was ik dat heel toevallig ook, wat de mensen wel konden waarderen. Ook was er ivm het overlijden gratis eten en drinken voor iedereen! De ene tempel daar stond het grootste budha beeld, wat idd erg groot en mooi was. En de andere tempel kon je heel leuk beklimmen, de traptreden waren hoger dan mijn halve been dus dat was een hele beklimming. Om bij die tempel te komen moest ik eerst nog naar de andere kant van de Chao Phraya rivier zien te komen. Na 100 straatjes ongewenst te zijn en mensen tegen te komen die je alleen een hele tour over de rivier willen geven en niet gewoon naar de andere kant wilde brengen hadden we eindelijk het overvaarpunt (nee dat is geen woord) gevonden, waarna ik dus die tempel "beklommen" heb. Wat ik altijd zo jammer vind is dat dingen/plekken/sommige mensen (grape) er op foto's zo anders uit zien als in het echt. Foto's, of in ieder geval mijn foto's, geven de echte schoonheid van de tempels in ieder geval niet weer. Tussen de tempels door van mijn eerste Thaise maaltijd genoten, een of andere kokos soep met kip, erg lekker. Na al die tempels kon ik eindelijk m'n hostel kamer, of nouja slaapzaal in. Hartstikke netjes en schoon.. Ennnnnnn de douche was heeeeeerlijk. De naam van het hostel is Napark en krijgt wat mij betreft een 8 :-). Na weer helemaal fris te zijn was ik toch wel een beetje moe en besloot ik een Thaise massage te nemen. Het Thaise vrouwtje heeft me in de meest onmogelijke houdingen gelegd, alles gekraakt wat er te kraken valt en ik was weer zo goed als nieuw. Beetje jammer dat ik 5 minuten na de massage keihard mijn hoofd stootte. Maar hey, dat ik nu in een ander land ben betekend dus blijkbaar niet dat mijn onhandigheid thuis is gebleven, good to know. Na de massage was het alweer etenstijd, wat in de buurt van Kho san road rondgelopen en uiteindelijk weer iets van kip met rijst gegeten. Ik hou van kip en ik hou van rijst, dus voor mij is het allemaal prima. Tijdens het eten mijn eerste Thaise biertje gedronken "Chang" met schattige olifantjes op de fles. Lekker biertje hoor! Hierna nog even naar een normale bar gegaan en daar een ander merk getest "Singha" ook lekker maar toch iets minder. Ondertussen was ik een beetje over de film the hangover aan het kletsen en besloot ik dat het over was met de rust, hoppa actie!! Op naar de peepshow/stripclub weet ik t. Via een taxi bestuurder kwamen we erachter waar het was. Eenmaal binnengekomen moest ik lachen, wat een ghetto plek zeg. Allemaal plastic stoeltjes, schemerig licht, luidruchtige mannen en een podium met paaldanspalen. Wat ik hier uiteindelijk allemaal gezien heb kan ik denk ik maar beter niet op internet zetten, maar het had te maken met pingpongballen, kaarsen, flesjes, sigaretten en meer rare dingen. Nu ben ik een trouwe spuiten & slikken kijker (dat programma op BNN) en ben ik niet snel in shock, maar ik was toch echt redelijk in shock en wist mezelf geen houding meer te geven. Het was grappig en "leuk", maar in mijn achterhoofd had ik alle verhalen van jonge meisjes in de Filipijnen die soortgelijke dingen ook doen, en die daar dood ongelukkig van worden, waardoor ik het ook redelijk confronterend vond om daar te zitten. Hierna alle gekkigheid nog even weggedronken met het laatste biertje van m'n eerste dag in een club met slechte muziek. 
De tweede dag heb ik een excursie gedaan, jaja ik heb dat toeristen ding helemaal onder controle. Om 7 uur smorgens werden we al opgepikt, wat erg vroeg was aangezien ik pas om 3 uur ging slapen en 6 uur al op stond (tas inpakken want wist niet of ik in het hostel mocht blijven). Toen naar de floating market geweest wat een bijzondere ervaring was. Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik erg snel loop en geïrriteerd raak (zuchten alles) van mensen die langzaam lopen. De markt op Rotterdam blaak is dan ook een plek die ik het liefst met een grote boog ontwijk. Mensen staan stil in het midden van het pad, blokkeren mijn weg met een kinderwagen en als ze lopen dan is het in slowmotion. Nee niks voor mij. De floating market daarentegen is perfect! Je vaart met je bootje, waar meerdere mensen inzitten langs kraampjes en ondertussen varen er ook bootjes met vers fruit en andere lekkere dingen langs je. Op mijn bucketlist zijn verschillende dingen zoals gefrituurde sprinkhaan eten en m'n snorkelangst overwinnen. Ook wilde ik graag een keer met een slang op de foto en dat heb ik dan ook gedaan. Ik kan nu heel makkelijk liegen en zeggen dat ik niet bang was, maar dat was ik wel. Hij was zwaar, voelde raar en bleef maar bewegen! 
Na het slangenavontuur hebben we met de groep gelunched, geen idee wat, maar het was lekker. Een oude brug bezocht waarover een trein reed, had iets te maken met de oorlog maar om eerlijk te zijn ken ik t verhaal niet. Maar uiteraard wel een foto gemaakt en ga het verhaal nog wel even opzoeken. Hierna was het uiteindelijk zo ver, op naar de tijger tempel! Er waren strikte kledingvoorschriften, geen korte broek, geen blote armen enz. Nu droeg ik een lange jurk en een vest en alsnog was ik "too sexy" aldus de tiger temple doorbitch. Dus heb ik onder m'n jurk maar een veel te grote broek van een jongen aangedaan, ook erg sexy al zeg ik het zelf. Eenmaal binnen mocht je op de foto's met de tijgers, super mooie beesten! De fotos werden alleen super snel gemaakt dus de tijgers staat er mooier op dan mij, maar een super toffe ervaring! Ook leuk dat ik achteraf hoorde dat een meisje hier laatst in d'r been is gebeten door een tijger en nooit meer kan lopen. But I survived :-) 
Ander super leuk dingetje is dat ik een meisje heb leren kennen (Anne) die vrijwilligerswerk heeft gedaan en zaterdag weer gaat doen in Cambodia, vlakbij Siem Reap. Ze geeft Engels op een kleine school en leeft bij een gastgezin. Ze vertelde zo enthousiast dat ik dat ook helemaal weer ben! Dus ga ik contact opnemen en kijken wat er te regelen valt en dan kan ik daar hopelijk ook een tijdje heen! Feesten, gekke dingen doen en alles is leuk hoor, maar ik heb 3,5 maand dus nog iets "nuttigs" erin doen is alleen maar mooi. So fingers crossed guys!! 
With love,
Eliza







1 comment:

  1. Wow!!! Je durft met die tijger! En leuk dat die mensen dachten dat je speciaal ivm dat overlijden in het zwart was! Lekker gratis gegeten en gedronken! Je hebt al veel meegemaakt in zo'n korte tijd! Ga zo door! En bovendien wil ik toch ff zeggen dat je een heel mooie en leuke speelse manier van schrijven hebt!!!

    ReplyDelete