Pagina's

Tuesday, November 5, 2013

Chiang Mai


Zondag 3 november kwam ik (zoals mijn trouwe lezers in m'n update gelezen hebben) aan in de noordelijke stad "Chiang Mai". Deejai hostel is wat minder luxe dan het hostel waar ik sliep in Bangkok, maar ook de stad is wat minder luxe.
 Hoe Bangkok een echte stad-stad qua drukte en alles is, is Chiang Mai meer laadback. Het doet me zelfs een beetje denken aan Tagbilaran City in Bohol waar ik vorig jaar "woonde". Waar ik alleen maar goede herinneringen aan heb, dus ik voelde me (alweer) helemaal thuis. Na wat te hebben gechilled en een douche te hebben genomen kwam m'n kamergenootje m'n kamer (die prima is) in. Een Chinees meisje die ook al aan het einde van haar reis (Cambodja + Thailand) is. We besloten samen de sunday night market te bezoeken. De weg is afgesloten voor auto's en er zijn kraampjes met van alles, van nutteloze souvenirs tot sokken, zilveren sieraden, neppe ipads en eten, vooral heel veel eten. Nu vind ik het logisch dat iedereen me waarschuwt om niet teveel gekke dingen van de staat te eten, maar mijn liefde voor eten is groter dan mijn angst, en ik ben in foodheaven. Heb een mix van een wafel/pannenkoek met vanille vulling gegeten, yummie!
Dat is ook één van de dingen die ik zo leuk vind aan Azië, alles is zo schattig!! Hoe er in Nederland de mentaliteit heerst van doe normaal dan doe je al gek genoeg en alles dus ook "normaal" en standaard is kan het hier niet gek (schattig genoeg), geweldig. Ik bedoel, stokjes om mee te eten met hello kitty er op, hallo geweldig. Ook heb ik altijd al een voorliefde gehad voor gekke sokken, ik hou niet van simpele zwarte sokken. Doe mij maar printjes of zelfs tekenfilmfiguren. Hier is het een walhalla voor dat soort dingen, dus aan het einde van m'n trip ga ik zeker weten inslaan. Gotta get my sock game on! Uiteindelijk ook ergens bij een local restaurantje gegeten, allerlei soorten vis en wat rijst. Daarna nog meer gelopen, en meer en meer. En natuurlijk nog even een biertje gedronken. 
De dag erna (ik vergeet trouwens de hele tijd welke dag het is) hebben we fietsen gehuurd en zijn we rond gaan fietsen in de stad. Mijn fiets was.... Roze!! Supertoffe fiets en het huren kostte maar 50 baht. We zijn op de fiets naar verschillende tempels 



 Sommige mooi sommige gewoon mhua. Heb besloten dat ik maar even een break neem met die tempel bezoeken want ik raak een beetje "temple sick" zoals ze dat noemen. Ik ga later natuurlijk nog naar Angkor Wat dus dan wil ik nog wel enthousiast zijn ;-). Na het bezoeken van de tempels kwamen we tot de conclusie dat we er één die op de foto's erg mooi was gewoon niet konden vinden. Daarom besloten we maar naar een "fashionable hipster" gedeelte te gaan, wat zich in het nieuwe gedeelte bevond. Wat een verschil met het oude gedeelte! Allemaal coffeeshops a la starbucks en soort van fancy winkels, ook leuk voor de verandering. Uiteindelijk een bubble tea gedronken bij een shop die me deed denken aan the tea lab in Rotterdam (wie daar nog niet is geweest, doen is leuk, zit in die zijstraat tussen de meent en de Hoogstraat daar bij mc Donald zegmaar). Toen we daar waren besloten we de kaart nog eens te bekijken en bleken we vlakbij de onvindbare tempel te zijn, die het mooiste scheen te zijn bij zonsondergang, het was ongeveer 5 uur dus de zon zou bijna onder gaan, dus wij gingen weer op pad. Ennnnnn we vonden de tempel, die inderdaad mooi was, maar toch voorlopig m'n laatste. 
De fiets moesten we voor 7 uur terug brengen dus we besloten terug te gaan naar de stad. Maaaaar we konden de shop waar we de fietsen vandaan hadden niet meer vinden. Zeker een uur lang rondjes gereden voor we het terug gevonden hadden. Normaal zou zoiets me irriteren, maar om eerlijk te zijn vind ik het verdwalen in een vreemde stad heerlijk. Het meisje waar ik mee was had in de avond afgesproken met een vriendin die ze in Tibet had leren kennen die toevallig ook hier was. We zijn geen eten bij een hotpotbuffet. Wat eigenlijk grof gezegd een vreetschuur is, maar dan wel één met heel lekker eten. Het is een super grote hal, waar iets van 500 mensen kunnen eten. Bij het buffet kan je allesssss pakken allerlei soorten vlees en vis. Vervolgens krijg je een ding waar je bovenop kan grillen en in de rand doe je gekookt water en kan je dus koken, met kolen eronder, een soort van bbq dus. Ook qua toetjes kon je helemaal los gaan. Wat ik ook deed, maar na de rest van het eten was vier toetjes toch echt wel m'n max. Ik moet er wel bij zeggen dat 80% van de mensen die daar waren Chinees waren. Ook leuk een kort tripje naar China terwijl je in Thailand bent. Voor wie er ook ooit heen wilt dit gedoe zit op "Huay Kaew Road". 


Rise and shine! Want om 8 uur smorgens zou ik bij m'n hostel opgepikt worden voor m'n olifantentocht. Nou nemen ze in Azië de tijd niet zo serieus dus werd dat 9.15, achja ik heb geen haast. De eerste stop was een bloemenweetikveelwat. Waar ik dus niet veel aan vond. Wel leuk foto's lopen maken en eigenlijk vind ik m'n iPhone beter dan m'n camera, maar dat ligt waarschijnlijk meer aan mij dan aan die camera. Maar waar ik voor kwam waren de olifanten. Helaas was het eerst lunchtime, pffff weer een buffet met lekker eten, wat een kutleven. Hierna deden de olifanten een show waarbij ze trucjes deden zoals een schilderij maken, voetballen en dansen, super leuk. Ook mocht je ze bananen te eten geven. Die slurf van zo dichtbij was toch opeens best wel eng. Na de show mocht je op de olifant rijden, of nouja met een "chauffeur". Helaas mocht ik dus niet in m'n eentje en zat er ook nog een vrouw bij me, maargoed ik klaag niet. De olifant liep door de bergen en door de rivier, een superleuke ervaring. Ook wist ik niet dat olifanten haar hadden. Ik dacht dat ze gewoon zo'n rimpelige haarloze huid hadden, maar ze hadden dus haar. Als ik nu heel dom klink, nou en. Na de olfianten tocht werd je met koe en wagen (ja koe geen paard) terug gebracht. Hierna nog een bamboe-raft tochtje gemaakt. Die vooral ontspannen was. Het wildwaterraften ga ik dus proberen te doen in Pai. Al met al een top dag. Zo nog even genieten van m'n laatste nacht hier. 





Toen ik na mn olifantenavontuur terug kwam in mn hostel wat mensen tegengekomen die toevallig ook morgen naar Pai gaan. Dus het zelfde hostel geboekt en nemen morgen ochtend dezelfde bus :-). Mn laatste nacht was ook goed, een andere markt bezocht met alle fake stuff die je kan bedenken. En ik heb helemaal niks nada noppes gekocht, super trots op mezelf. De nacht afgesloten in een relaxte jazz bar waar een open mic avond was. Gezellige vibe, goede muziek, great night :-) 


On to the next city and the next adventure :-). 

Lah gòrn (doei!)

No comments:

Post a Comment